
www.freedomhouse.org

FREEDOM  
ON THE NET
2014

Rwanda
2013 2014

Internet Freedom Status Partly 
Free

Partly 
Free

Obstacles to Access (0-25) 12 12

Limits on Content (0-35) 18 19

Violations of User Rights (0-40) 18 19

TOTAL* (0-100) 48 50

* 0=most free, 100=least free

Population: 	 11.1 million

Internet Penetration 2013: 	 9 percent

Social Media/ICT Apps Blocked: 	 No

Political/Social Content Blocked: 	 Yes

Bloggers/ICT Users Arrested: 	 Yes

Press Freedom 2014 Status: 	 Not Free

Key Developments: May 2013 – May 2014

•	 While ICT development continued to expand access to the internet across the country, 
a growing number of independent online news outlets and opposition blogs were 
intermittently inaccessible in Rwanda (see Obstacles to Access and Limits on Content). 

•	 News reports in early 2014 revealed that the Rwandan government may employ fake Twitter 
trolls to harass, discredit, and intimidate critical voices online (see Limits on Content and 
Violations of User Rights).

•	 The Law Relating to the Interception of Communications enacted in October authorized 
high-ranking security officials to monitor email and telephone conversations of individuals 
considered potential threats to “public security” (see Violations of User Rights).

•	 Stanley Gatera, the editor of the independent news website Umusingi, was arrested in April 
on trumped-up charges of attempted extortion. Upon release, he faced death threats that 
led him to flee the country in exile (see Violations of User Rights).

•	 Foreign journalists were harassed for their critical coverage of the Rwandan government, 
with some reports of online harassment tied to senior officials (see Violations of User 
Rights).



FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

Introduction 

In recent years, the government of Rwanda under President Paul Kagame has embarked on an 
ambitious economic development strategy that aims to create a vibrant industry for information and 
communication technologies (ICTs) and position Rwanda as a regional ICT hub. Although internet 
penetration remains low—hampered primarily by poverty and a lack of appropriate infrastructure, 
especially in rural areas—access is continually expanding due to public and private investments 
in broadband technology across the country, while mobile internet access is increasing at an 
impressive rate. Meanwhile, the proliferation of ICTs has contributed to progress in the country’s 
governance, health, education, agriculture, and finance sectors.1 

Though ICT development has been among the top priorities for the Rwandan government, the 
country’s tenuous political environment and sensitive ethnic relations since the 1994 genocide has 
led the government to exert some controls over online content and expression. In the lead-up to 
the 20th anniversary of the Rwandan genocide in April 2014, a few critical news websites that had 
previously been blocked in 2010-2011 were intermittently inaccessible in Rwanda again throughout 
2013 and 2014, while a number of critical blogs were unavailable altogether. In addition, worries 
remained that the government’s firm restrictions on print and broadcast media—particularly on 
contentious content concerning the ruling party and the 1994 genocide—will cross over into the 
internet sphere, as occurred when the authorities blocked the online version of an independent 
newspaper in the lead-up to the 2010 presidential election. 

Progressive amendments to the 2009 Media Law were adopted in March 2013, providing journalists 
with the “right to seek, receive, give and broadcast information and ideas through media;” the 
amendments also explicitly recognize freedom for online communications. Nonetheless, online 
journalists were targeted for harassment and arrest during the coverage period. In April 2014, the 
editor of the independent news website Umusingi, Stanley Gatera, was arrested on trumped-up 
charges of attempted extortion, which the journalist believed was linked to a critical interview 
he conducted on Al Jazeera’s “People and Power” program—posted online and broadcast on 
television—in March 2014. Gatera was held for six hours and received death threats following his 
release, leading him to flee the country altogether.

Foreign journalists were also harassed for their critical coverage of the Rwandan government, with 
some reports of online harassment tied to senior officials. In early 2014, a journalist for Radio France 
Internationale was repeatedly harassed on Twitter by a user known as @RichardGoldston, which was 
later revealed to be an account operated by the president’s office. The Kagame government has 
also been accused of targeting political dissidents living in exile for assassination. In February 2014, 
Andrew Muhanguzi, the brother of the exiled editor of the independent Umuvugizi news website, 
was reported missing. His family claims that Muhanguzi, living in exile in Uganda, was kidnapped by 
men in Ugandan police uniform outside their home on February 16.

Given the country’s restrictive political environment, there is a strong sense that government 
surveillance over online communications has been increasing with little oversight. In October 2013, 
the Rwandan president promulgated the Law Relating to the Interception of Communications 

1   Ministry of Youth and ICT, “Measuring ICT sector performance and Tracking ICT for Development (ICT4D) towards Rwanda 
Socio-Economic Transformation,” Rwanda ICT Sector Profile 2012, http://bit.ly/18lFhdJ. 

http://bit.ly/18lFhdJ


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

that authorizes high-ranking security officials to monitor email and telephone conversations of 
individuals considered potential threats to “public security.” 

Obstacles to Access

Rwanda has made major strides in expanding access to ICTs across the country, though poverty 
continues to be the primary impediment to ICT uptake, especially the internet. Over 90 percent 
of the population lives in rural areas, with the majority practicing subsistence agriculture and 
approximately 45 percent still living below the poverty line.2 Consequently, internet penetration in 
Rwanda is still low at 9 percent in 2013, up from 8 percent in 2012, according to estimates from 
the International Telecommunication Union (ITU).3 By contrast, official government statistics cite a 
penetration rate of 22 percent as of March 2014—up from less than 2 percent in 2009—though the 
rate includes internet subscriptions on mobile devices, which comprise over 99 percent of all internet 
subscriptions.4 Fixed-broadband access reaches only a sliver of the population, at 0.02 percent 
according to the ITU.5 

Meanwhile, mobile phone penetration is significantly higher than that for internet access, growing 
from 50 percent in 2012 to over 57 percent in 2013, according to the ITU, while government figures 
noted a penetration rate of 65 percent in March 2014.6 This growth has been largely a result of 
increasing competition between the three main mobile phone operators—MTN, TIGO, and AIRTEL—
whose respective market shares are 52 percent, 33 percent, and 15 percent.7 Rural populations have 
a relatively high mobile phone usage rate compared to rural internet access rates, as access has 
been made easier by a well-developed mobile phone network that covers nearly 100 percent of the 
population.8 Innovative initiatives targeting rural populations have further encouraged increased 
mobile phone and internet usage, such as the e-Soko (“e-market”) program created by the Rwanda 
Development Board, which provides farmers with real-time information about market prices for their 
agricultural produce on their mobile devices.9 

Internet access is still concentrated primarily in Kigali, the capital city, and remains beyond the 
economic reach of most citizens, particularly those in rural areas who are limited by low disposable 
incomes and do not have high levels of ICT awareness.10 According to a 2013 Gallup study, the 
median annual per capital income in Rwanda is US$235, while median household income is 

2   Latest estimate from 2011. Central Intelligence Agency, “Rwanda,” The World Factbook, accessed August 14, 2014, https://
www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/rw.html. 

3   International Telecommunication Union, “Percentage of Individuals Using the Internet, 2000-2013,” http://www.itu.int/en/
ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx. 

4   Rwanda Utilities Regulatory Authority (RURA), “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014,” 
accessed May 24, 2014, http://www.rura.rw/fileadmin/docs/Statistics_report_Q1_2014.pdf. 

5   International Telecommunication Union, “Fixed (Wired)-Broadband Subscriptions, 2000-2013.”

6   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014.”

7   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014.”

8   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014.”

9   Ruth Kang’ong’oi, “Rwanda Telecenter Network Introduces Web 2.0 to Farmers,” CIO East Africa, November 15, 2011, http://
www.cio.co.ke/view-all-top-stories/4482-rwanda-telecenter-network-introduces-web-20-to-farmers.html. 

10   Ministry of Youth and ICT, “Measuring ICT sector performance and Tracking ICT for Development (ICT4D).” 

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/rw.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/rw.html
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
http://www.rura.rw/fileadmin/docs/Statistics_report_Q1_2014.pdf
http://www.cio.co.ke/view-all-top-stories/4482-rwanda-telecenter-network-introduces-web-20-to-farmers.html
http://www.cio.co.ke/view-all-top-stories/4482-rwanda-telecenter-network-introduces-web-20-to-farmers.html


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

US$1,101.11 In addition, only 11 percent of Rwandans are ICT literate,12 and over 70 percent of 
the population speaks only Kinyarwanda, making internet content in English inaccessible to the 
majority of Rwandans.13 Meanwhile, only 17 percent of Rwandan households have regular access to 
electricity.14 

In the face of such challenges, the Rwandan government has made ICT development a high priority. 
In September 2013, for example, free wireless hotspots were implemented across the capital city 
through the “Smart Kigali” project, a public-private partnership with ISPs, hotels, restaurants, and 
government agencies.15 In late 2013, the government contracted Korea Telecom in a deal that 
aims to deliver 4G LTE broadband services to 95 percent of Rwandans within three years.16 Fixed-
broadband internet services are also expanding across the country, though according to May 
2014 data from Akamai’s “State of the Internet” report, internet speeds are still slow, averaging 1.4 
Mbps (compared to a global average of 3.9 Mbps).17 In addition, broadband adoption in Rwanda 
(characterized by connection speeds greater than 4 Mbps) comprised only about 6 percent of 
internet users, while the country’s narrowband adoption (connection speeds below 256 kbps) 
comprised 14 percent of internet users.18 

As a result of Rwanda’s commitment to ICT development, the cost of access is slowly decreasing. As 
of early 2014, a 128/64 Kbps package of wireless internet cost about RWF 64,900 (US$95).19 While 
still prohibitively expensive for average citizens, the cost is a significant reduction from before the 
country’s fiber-optic cable installation in 2011, when 1 megabyte of internet access reportedly 
cost US$2,000.20 Meanwhile, the Broadband Systems Corporation, a local service provider, charges 
monthly fees of about US$30 for single users and $46 for multiple users, while the cost of using the 
internet in a cybercafe is approximately US$0.14 (RWF 100) for 1 hour.21

The cost of internet access via mobile phones has also declined, helping fuel the exponential growth 
of mobile internet users. As of March 2014, mobile internet tariffs range from RWF 30 to 50 per Mb 
(US$0.03 to $0.08 per Mb), and the three mobile internet companies—MTN, TIGO, and AIRTEL—

11   Glenn Phelps and Steve Crabtree, “Worldwide, Median Household Income About $10,000,” Gallup World, December 16, 
2013, http://www.gallup.com/poll/166211/worldwide-median-household-income-000.aspx#1.

12   Philippe Mwema Bahati, “Rwanda to develop a master plan for e-Government,” The Rwanda Focus, September 10, 2013, 
http://focus.rw/wp/2013/09/rwanda-to-develop-a-master-plan-for-e-government/. 

13   Beth Lewis Samuelson and Sarah Warshauer Freedman, “Language Policy, Multilingual Education, and Power in Rwanda,” 
Language Policy 9, no. 3 (June 2010), http://bit.ly/1bmZW5X. 

14   “Rwanda Signs a U.S. $40 Million Loan to Boost Electricity Rollout,” The Independent, February 14, 2014, http://allafrica.
com/stories/201402180157.html. 

15   “Free Nationwide Internet Project To Boost Rwanda’s Growth,” Ventures Africa, October 22, 2013, http://www.ventures-
africa.com/2013/10/free-internet-project-boost-rwandas-economic-growth/. 

16   “Rwanda’s ambitious 4G rollout begins, education cited as major beneficiary of technology,” Balancing Act, November 1, 
2013, http://www.balancingact-africa.com/news/en/issue-no-679/internet/rwandas-ambitious-4g/en. 

17   Akamai, “Average Connection Speed: Rwanda,” map visualization, The State of the Internet Q1 (2014), http://www.akamai.
com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html#stoi-map. 

18   Akamai, “Broadband Adoption (connections to Akamai >4 Mbps): Rwanda,” map visualization, The State of the Internet, Q1 
2014; Akamai, “Narrowband Adoption (connections to Akamai <256 kbps): Rwanda,” map visualization, The State of the Internet, 
Q1 2014, http://www.akamai.com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html#stoi-map. 

19   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014.”

20   Frank Kanyesigye, “RURA, service providers to streamline internet access,” The New Times, October 14, 2013, http://www.
newtimes.co.rw/news/index.php?i=15510&a=71208. 

21   Frank Kanyesigye, “Grwoth of Mobile Internet Spells Doom for Cyber Cafes,” The New Times, October 11, 2013, http://
allafrica.com/stories/201310110364.html?viewall=1. 

http://www.gallup.com/poll/166211/worldwide-median-household-income-000.aspx#1
http://focus.rw/wp/2013/09/rwanda-to-develop-a-master-plan-for-e-government/
http://bit.ly/1bmZW5X
http://allafrica.com/stories/201402180157.html
http://allafrica.com/stories/201402180157.html
http://www.ventures-africa.com/2013/10/free-internet-project-boost-rwandas-economic-growth/
http://www.ventures-africa.com/2013/10/free-internet-project-boost-rwandas-economic-growth/
http://www.balancingact-africa.com/news/en/issue-no-679/internet/rwandas-ambitious-4g/en
http://www.akamai.com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html#stoi-map
http://www.akamai.com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html#stoi-map
http://www.akamai.com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html#stoi-map
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15510&a=71208
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15510&a=71208
http://allafrica.com/stories/201310110364.html?viewall=1
http://allafrica.com/stories/201310110364.html?viewall=1


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

offer their customers daily bundles at RWF 500, RWF 800, and RWF 500 (US$0.72, $1.15, and $0.72), 
respectively.22 In addition, MTN Rwanda offers low-cost internet-enabled mobile phones for as 
cheap as RWF 9,500 (US$14).23

Following the country’s market liberalization policies implemented in 2001,24 the number of 
companies providing telephone and internet services increased from one—the state-run 
Rwandatel25—to nine ISPs and three mobile phone companies in 2014,26 all of which are privately 
owned. 

The Rwanda Internet Exchange (RINEX) was set up in 2009 to connect ISPs and enable the routing 
of local internet communications through a central exchange point without having to pass through 
international networks.27 ISPs can also opt to connect via RINEX to the international internet. The 
aim, ostensibly, is to make intra-Rwandan internet communications cheaper and faster, though such 
control over internet traffic has the potential to facilitate efforts to systematically censor or monitor 
domestic online communications. As of the end of 2013, only five ISPs exchange internet traffic 
via RINEX.28 According to the ITU, the level of competition for Rwanda’s international gateway is 
characterized as “partial.”29

The Rwanda Utilities Regulatory Agency (RURA) supervises the regulatory frameworks and 
implementation of the county’s policies and strategies in the telecommunications sector.30 Officially, 
RURA is a national body with autonomy in its administrative and financial management, though 
the government audits RURA’s budget while the president nominates its seven board members, 
supervisory board, and director general who all work under full control of the government.31 
Nevertheless, RURA is generally viewed as independent in its operations. 

Limits on Content

A growing number of independent online news outlets and opposition blogs were intermittently 

22   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014.”

23   MTN, “Special Offers,” accessed August 15, 2014, http://mtn.co.rw/Content/Pages/97/Special_Offers. 

24   Albert Nsengiyumva and Emmanuel Habumuremyi, A Review of Telecommunications Policy Development and Challenges 
in Rwanda, Association for Progressive Communications (APC), September 2009, http://www.apc.org/en/system/files/
CICEWARwanda_20090908.pdf.  

25   In 2012, Rwandatel was liquidated; its assets were purchased by Tigo and Airtel, and the company was taken over by 
the Government of Rwanda. See, Shyaka Kanuma, “Bye Bye Rwandatel,” Rwanda Focus, February 20, 2012, http://focus.rw/
wp/2012/02/bye-bye-rwandatel/.  

26   These include fixed-line providers (Liquid Telecom and MTN Rwanda), mobile phone providers (MTN Rwandacell, TIGO 
and AIRTEL), and internet service providers (MTN Rwanda, Liquid Telecom, TIGO Rwanda, New Artel, ISPA, 4G Networks, BSC, 
Airtel Rwanda, and AXOIM). See: RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014.” 

27   RURA, Guidelines for Rwanda Internet Exchange Point (RINEX) Management (Kigali: RURA, 2009), http://bit.ly/16QXMD0. 

28   RINEX, accessed April 13, 2013, http://www.rinex.org.rw/.

29   International Telecommunication Union, “Rwanda Profile (latest data available: 2013),” ICT-Eye, accessed August 1, 2014, 
http://www.itu.int/net4/itu-d/icteye/CountryProfileReport.aspx?countryID=8. 

30   Rwanda Utilities Regulatory Authority, “About RURA,” accessed August 15, 2014, http://www.rura.rw/index.php?id=3. 

31   “Law N.09/2013 of 01/03/2013 Establishing Rwanda Utilities Regulatory Authority (RURA) and Determining its Mission, 
Powers, Organisation and Functioning,” Official Gazette n.14bis of 08/04/2013, http://www.rura.rw/fileadmin/laws/Official_
Gazette_no_14_bis_of_08_04_2013.pdf. 

http://mtn.co.rw/Content/Pages/97/Special_Offers
http://www.apc.org/en/system/files/CICEWARwanda_20090908.pdf
http://www.apc.org/en/system/files/CICEWARwanda_20090908.pdf
http://focus.rw/wp/2012/02/bye-bye-rwandatel/
http://focus.rw/wp/2012/02/bye-bye-rwandatel/
http://bit.ly/16QXMD0
http://www.rinex.org.rw/
http://www.itu.int/net4/itu-d/icteye/CountryProfileReport.aspx?countryID=8
http://www.rura.rw/index.php?id=3
http://www.rura.rw/fileadmin/laws/Official_Gazette_no_14_bis_of_08_04_2013.pdf
http://www.rura.rw/fileadmin/laws/Official_Gazette_no_14_bis_of_08_04_2013.pdf


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

inaccessible during the coverage period. News reports revealed that the Rwandan government may 
employ fake Twitter trolls to harass, discredit, and intimidate critical voices online.

While the Rwandan government has demonstrated a commitment to expanding access to ICTs 
across the country, it has also simultaneously endeavored to restrict the types of content that 
users can access, particularly news content of oppositional nature. In early 2014, a test conducted 
by Freedom House found that a number of independent news outlets and opposition blogs were 
inaccessible;32 however, it was uncertain whether those sites were taken down out of the owners’ 
own accord or due to external pressure. 

Throughout the coverage period, the website of the independent newspaper Umuvugizi—which 
was suspended for six months in 2010—was intermittently inaccessible.33 A few opposition sites 
continued to be blocked on some ISPs but were available on others,34 including Umusingi and 
Inyenyeri News, which were both first blocked in 2011. In early 2014, Leprophete, an opposition 
website based in France, was accessible on the MTN Internet ISP but blocked on AIRTEL Internet.35 
Content from Umusingi, Umuvugizi, and Inyenyeri News could still be accessed on their respective 
Facebook pages,36 and other news sites that were sporadically blocked could be accessed through 
their associated blogs. 

According to a 2010 law relating to electronic messages, signatures, and transactions, intermediaries 
and service providers are not held liable for the content transmitted through their networks.37 In the 
past, however, the Media High Council was known to screen web content and reportedly contacted 
websites to request the removal of certain information on several occasions. Two online news 
websites, Umusingi and Umurabyo, had reported experiencing such requests to delete content 
related to local political affairs and ethnic relations in previous years, though no takedown requests 
were documented during the coverage period. Appeals on critical media issues can be made 
through the Rwanda Media Commission (RMC), the new media self-regulatory body created under 
the 2013 Media Law. 

Social-networking sites such as YouTube, Facebook, Twitter, and international blog-hosting services 
are freely available. Given the more limited space for press freedom in the traditional media sphere, 
Rwandan media outlets are increasingly going online to avoid government control or suspension 
as well as heavy production costs.38 Nonetheless, the economic environment for online news 
websites remains a challenge for independent outlets, particularly in comparison to their state-run 
counterparts that receive income from government advertisements and direct subsidies.

32   Opposition blog websites that were unavailable as of May 2014 were: http://ww.iwacu1.com,  http://ww.musabyimana.be, 
http://rwandarwabanyarwanda.over-blog.com, http://ww.banyarwandapoliticalparty.org. 

33   Reporters Without Borders, “Persecution of Independent Newspapers Extended to Online Versions,” news release, June 11, 
2010, http://en.rsf.org/rwanda-persecution-of-independent-11-06-2010,37718.html. 

34   Examples of these opposition sites include: http://inyenyerinews.org/, www.umuvugizi.com, www.umusingi.com, www.
banyarwandapoliticalparty.org, http://leprophete.fr, www.therwandan.com. 

35   Efforts to access the Leprophete  website on the AIRTEL network yields the message, “The URL is not available.”

36   Umusingi Newspaper’s Facebook page, accessed October 24, 2014, http://www.facebook.com/pages/Umusingi-
Newspaper/122730681083696. 

37   “Law No. 18/2010 of 12/05/2010, Relating to Electronic Messages, Electronic Signatures and Electronic Transactions,” 
accessed October 24, 2014, http://www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file_id=243157.

38   “Rwanda: Why We Went Online: Media Icons Speak Out,” Itangazamakuru, March 2012, http://bit.ly/18GUIy1. 

http://ww.iwacu1.com
http://ww.musabyimana.be
http://rwandarwabanyarwanda.over-blog.com
http://ww.banyarwandapoliticalparty.org
http://en.rsf.org/rwanda-persecution-of-independent-11-06-2010,37718.html
http://inyenyerinews.org/
http://www.umusingi.com
http://www.banyarwandapoliticalparty.org
http://www.banyarwandapoliticalparty.org
http://leprophete.fr
http://www.therwandan.com
http://www.facebook.com/pages/Umusingi-Newspaper/122730681083696
http://www.facebook.com/pages/Umusingi-Newspaper/122730681083696
http://www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file_id=243157
http://bit.ly/18GUIy1


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

Another economic constraint on local web content presented itself in July 2013, when the Rwanda 
Information Communication Technology Association (RICTA)—the organization that oversees the .rw 
domain and represents the Rwandan internet community—announced that it would begin charging 
an annual subscription fee for a .rw domain name, which was previously free. Subscriptions for non-
citizens now cost RWF 167,000 (US$235), while Rwandans pay RWF 30,000 (US$43)—rates that are 
more expensive than other domains, including the .com domain managed in the United States—
though RICTA hopes to reduce the price as the number of .rw domains increase. The initiative aims 
to improve the accessibility of domain registration services and enhance internet access in the 
country.39 

Given the lack of an independent press in Rwanda, online journalists based in the country are 
increasingly joining their print and broadcast colleagues in exercising self-censorship, particularly on 
topics that can be construed as disruptive to national unity and reconciliation.40 In addition, issues 
related to the military and national security are highly sensitive and subject to restrictions regarding 
the right to access information.41 In a Rwanda Media Barometer report published in August 2013 
by the Rwanda Governance Board—a public body—in partnership with Transparency International 
Rwanda, a survey of 144 media practitioners found that nearly 50 percent of respondents practiced 
self-censorship “due to fear of consequences.”42 According to some journalists, self-censorship is 
viewed as a legitimate practice given the country’s sensitive social and political environment, though 
others believe that the ruling Rwandan Patriotic Front (RPF) uses “repression, social pressure, and 
self-censorship” to determine what is politically correct and to shape public opinion.43 During the 
September 2013 parliamentary elections, an international elections observer mission noted a 
perception among journalists that they would be targeted for critical reportage.44

Nevertheless, the spread of social media tools has empowered Rwandans to discuss issues that 
were formerly taboo and not open to public discussion due to fears of persecution. The expansion 
of internet access has also enabled the Rwandan blogosphere to evolve into a vibrant platform for 
expression, even though the websites and blogs of opposition activists both within and outside 
Rwanda are increasingly inaccessible.45 While opposition supporters living outside Rwanda—mainly 
in Europe, the United States, and South Africa—are responsible for most of the criticism against 
the government on forums, websites, and blogs, local dissenting voices are increasingly heard in 
online news portals such as Igihe, especially via readers’ comments. Despite the increasing number 

39   Dias Nyesiga, “Rwanda to Charge Fees for .rw Use,” East African Business Week, July 9, 2013, http://allafrica.com/
stories/201307100085.html. 

40   “The Ongoing Tension Between Free Media and Self-Censorshop,” RwandaPost, May 10, 2013, http://www.rwandapost.
org/2013/05/10/the-ongoing-tension-between-free-media-and-self-censorship/. 

41   Rwanda Media Barometer (2013), page 49.

42   Rwanda Media Barometer (2013), page 42.

43   Kris Berwouts, “Elections are too important for Rwandan government to leave to the whims of voters,” African Arguments 
(blog), September 18, 2013, http://africanarguments.org/2013/09/18/elections-are-too-important-for-rwandan-government-to-
leave-to-the-whims-of-voters-by-kris-berwouts/. 

44   The Commonwealth, “Rwanda Legislative Election (Chamber of Deputies),” Report of the Commonwealth Expert Team, 16-
18 September 2013, http://thecommonwealth.org/sites/default/files/press-release/documents/RWANDA%202013%20CET%20
REPORT.pdf. 

45   This includes the website of opposition leader Victoire Ingabire at http://www.victoire2010.com, as well as other sites at 
http://rwandaspeaks.com/tag/freedom-of-the-press/, and www.newsrwanda-nkunda.blogspot.com. 

http://allafrica.com/stories/201307100085.html
http://allafrica.com/stories/201307100085.html
http://www.rwandapost.org/2013/05/10/the-ongoing-tension-between-free-media-and-self-censorship/
http://www.rwandapost.org/2013/05/10/the-ongoing-tension-between-free-media-and-self-censorship/
http://africanarguments.org/2013/09/18/elections-are-too-important-for-rwandan-government-to-leave-to-the-whims-of-voters-by-kris-berwouts/
http://africanarguments.org/2013/09/18/elections-are-too-important-for-rwandan-government-to-leave-to-the-whims-of-voters-by-kris-berwouts/
http://thecommonwealth.org/sites/default/files/press-release/documents/RWANDA 2013 CET REPORT.pdf
http://thecommonwealth.org/sites/default/files/press-release/documents/RWANDA 2013 CET REPORT.pdf
http://www.victoire2010.com
http://rwandaspeaks.com/tag/freedom-of-the-press/
http://www.newsrwanda-nkunda.blogspot.com


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

of media outlets, however, observers believe that the Rwandan media landscape represents less 
diversity in opinions than ever before, likely due to increasing levels of self-censorship.46

Facebook and Twitter also emerged as popular platforms for online interaction, in part as a result 
of the increasing use of internet-enabled phones.47 In 2013, MTN Rwanda introduced an “SMS to 
Twitter” tool to facilitate use of the social media platform for people without easy access to the 
internet on computers.48 The president is an active supporter of these social networks, occasionally 
using the platforms to engage in discussions with users and openly respond to issues concerning 
the current state of governance in the country. In 2013, Kagame and his foreign affairs minister were 
ranked by the “Twiplomacy” study as among the top five most conversational leaders worldwide.49 

Twitter also offers Rwandans a new platform for protest and engagement with the government. 
For example, the Ministry of Health (@RwandaMoH and @agnesbinagwaho) regularly engaged in 
serious discussions with citizens and journalists over poor performance in hospitals and other health 
services. Nevertheless, news reports in early 2014 revealed that the Rwandan government may 
employ fake Twitter trolls to harass, discredit, and intimidate critical voices online (see “Violations of 
User Rights”).50 

With mobile phones more widely accessible than the internet, text messages have become another 
important channel for citizens to voice discontent with the authorities and expose abuses of power. 
For example, the live radio programs, “Good Morning Rwanda” and “Good Evening Rwanda,” are 
significant venues for citizens to criticize government malpractices via SMS messages, which are 
broadcast on the radio. Most recently, citizens challenged the education ministry over the country’s 
quality of education. However, the ability of citizens to use digital media for organizing large-scale 
street protests remained limited due to broader restrictions on freedom of assembly, particularly 
regarding politically sensitive topics. 

Violations of User Rights

Stanley Gatera, the editor of the independent news website Umusingi, was arrested in April on 
trumped-up charges of attempted extortion. Upon release, he faced death threats that led him to 
flee the country in exile. Foreign journalists were harassed for their critical coverage of the Rwandan 
government, with some reports of online harassment tied to senior officials. The Law Relating to the 
Interception of Communications enacted in October 2013 authorized high-ranking security officials 
to monitor email and telephone conversations of individuals considered potential threats to public 
security.

Article 34 of the Rwandan constitution, adopted in May 2003, provides for freedom of the press and 

46   Steve Terrill, “Freedom of expression in Rwanda,” Waza Online, April 7, 2014, http://www.rnw.nl/africa/article/freedom-
expression-rwanda-20-years-after-genocide. 

47   “Facebook Statistics: Rwanda,” SocialBakers, accessed October 24, 2014, www.socialbakers.com/facebook-statistics/rwanda. 

48   MTN, “MTN Twitter SMS,” accessed October 24, 2014, http://www.mtn.co.rw/Content/Pages/54/MTN_Twitter_SMS. 

49   “Twiplomacy Study 2013,” Burson-Marsteller, July 24, 2013, http://twiplomacy.com/twiplomacy-study-2013/; Allan Brian 
Ssenyonga, “Twitter: 2012 was a Very Interesting Year for ‘RwOT,’” New Times, December 31, 2012, http://newtimes.co.rw/news/
views/article_print.php?&a=13541&week=52&icon=Print. 

50   Tom Rhodes, “Twitter war shines light on how Rwanda intimidates press,” Committee to Project Journalists (blog), March 
24, 2014, http://www.cpj.org/blog/2014/03/twitter-war-shines-light-on-how-rwanda-intimidates.php. 

http://www.rnw.nl/africa/article/freedom-expression-rwanda-20-years-after-genocide
http://www.rnw.nl/africa/article/freedom-expression-rwanda-20-years-after-genocide
http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/rwanda
http://www.mtn.co.rw/Content/Pages/54/MTN_Twitter_SMS
http://twiplomacy.com/twiplomacy-study-2013/
http://newtimes.co.rw/news/views/article_print.php?&a=13541&week=52&icon=Print
http://newtimes.co.rw/news/views/article_print.php?&a=13541&week=52&icon=Print
http://www.cpj.org/blog/2014/03/twitter-war-shines-light-on-how-rwanda-intimidates.php


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

freedom of information, but in practice, the government maintains tight control over the media. In 
March 2013, the state adopted progressive amendments to the 2009 Media Law, granting journalists 
the “right to seek, receive, give and broadcast information and ideas through media,” and explicitly 
provided for freedom of online communications in Section 3, Article 19.51 The new law was also 
applauded for providing for media self-regulation under the new Rwanda Media Commission 
and was viewed favorably by local journalists, who hoped that its passage would spell the end of 
government interference in the work of journalists and boost media freedom in Rwanda.52 

The passage of the Media Law also led to some fears of increasing government control over the 
internet,53 with the freedom of expression organization Article 19 criticizing the law for containing 

“too many provisions which pose a threat to journalists and the independence of the media, 
including online media.”54 In particular, the new law gives the minister of ICTs unlimited powers to 
establish the conditions for both local and foreign media companies to operate in Rwanda.

A revised Access to Information Law was promulgated in March 3013 that allows journalists 
to conduct investigative journalism with more official and credible sources of information.55 
Nevertheless, the extent to which the media should have the unchecked right to free expression 
is often a matter of public debate in Rwanda, with some commentators suggesting that Rwanda’s 
media practitioners should be cautious in their speech as long as the history of genocide continues 
to haunt the country.56 

In July 2013, a data protection law was drafted with the aim of addressing the rising cybercrime 
risk in Rwanda. However, the draft law provides exceptions to user data protections in the unclearly 
defined interest of national sovereignty, national security, and public policy, which in the context 
of President Kagame’s authoritarian governance, may pose a threat to individuals critical of the 
regime.57 

While there are no laws that specifically restrict internet content or criminalize online expression, 
Rwanda’s generally restrictive legal provisions governing the traditional media could be applied to 
the internet. For example, the decision to ban the online version of Umuvugizi in 2011 was based on 
charges of publishing “divisive language,”58 a category of expression that is criminalized by the 2001 

51   “Law Regulating Media, No. 02/2013 of 08/02/2013,” Official Gazette 10, March 11, 2013, http://blog-tdas.s3.amazonaws.
com/blog-tdas/2013/03/Official_Gazette_no_10_of_11.03.2013.pdf. 

52   Eugene Kwibuka, “How Reforms Impacted on Media in 2013,” The New Times, December 27, 2013, http://allafrica.com/
stories/201312270354.html?page=2. 

53   “Proposed Media Law Fails to Safeguard Free Press,” IFEX, January 5, 2012, http://www.ifex.org/rwanda/2012/01/05/
media_law/. 

54   Article 19, “Rwanda: Media Law Does Not go Far Enough,” press release, March 18, 2013, http://www.article19.org/
resources.php/resource/3665/en/rwanda:-media-law-does-not-go-far-enough.

55   Frank Kanyesigye, “Will Information Bill Change the Rwanda’s Media Environment?” Sunday Times, February 17, 2013, 
http://allafrica.com/stories/201302180094.html. 

56   David Kabuye, “Rwanda’s Media – Cautious of Content,” New Times, November 19, 2012, http://www.newtimes.co.rw/
news/index.php?i=15181&a=60840; Daniella Waddoup, “Press Freedom in Rwanda,” Think Africa Press, February 18, 2011, 
http://thinkafricapress.com/rwanda/press-freedom-rwanda.

57   “Rwandan ICT experts discuss draft data protection policy,” telecompaper, July 16, 2013, http://www.telecompaper.com/
news/rwandan-ict-experts-discuss-draft-data-protection-policy--955378. 

58   Media Institute, “Tabloid Website Blocked,” IFEX, June 8, 2010, http://ifex.org/rwanda/2010/06/08/umuvugizi_website_
blocked/.

http://blog-tdas.s3.amazonaws.com/blog-tdas/2013/03/Official_Gazette_no_10_of_11.03.2013.pdf
http://blog-tdas.s3.amazonaws.com/blog-tdas/2013/03/Official_Gazette_no_10_of_11.03.2013.pdf
http://allafrica.com/stories/201312270354.html?page=2
http://allafrica.com/stories/201312270354.html?page=2
http://www.ifex.org/rwanda/2012/01/05/media_law/
http://www.ifex.org/rwanda/2012/01/05/media_law/
http://www.article19.org/resources.php/resource/3665/en/rwanda:-media-law-does-not-go-far-enough
http://www.article19.org/resources.php/resource/3665/en/rwanda:-media-law-does-not-go-far-enough
http://allafrica.com/stories/201302180094.html
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15181&a=60840
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15181&a=60840
http://thinkafricapress.com/rwanda/press-freedom-rwanda
http://www.telecompaper.com/news/rwandan-ict-experts-discuss-draft-data-protection-policy--955378
http://www.telecompaper.com/news/rwandan-ict-experts-discuss-draft-data-protection-policy--955378
http://ifex.org/rwanda/2010/06/08/umuvugizi_website_blocked/
http://ifex.org/rwanda/2010/06/08/umuvugizi_website_blocked/


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

Law on Discrimination and Sectarianism.59 Penalties for criminal defamation may also be applicable 
to the internet, with defamation of the president or other public officials carrying a penalty of up to 
five years in prison.60

A vague 2008 law against “genocide ideology” similarly threatens freedom of expression both online 
and off, prescribing heavy prison sentences and fines for any offender “…who disseminates genocide 
ideology in public through documents, speeches, pictures, media or any other means.”61 In response 
to criticisms of the law’s overly broad nature, the minister of justice proposed amendments in 
November 2012 that aimed to make the law more definitive and easier to interpret.62 Passed by both 
the lower and upper houses in July 2013 and promulgated in October,63 the amended law reduces 
prison sentences from 25 years to a maximum of 9 years and requires proof of criminal intent behind 
an offending act that must be “characterized by thoughts based on ethnicity, religion, nationality 
or race to foment genocide [or] support genocide.”64 Nevertheless, the law still restricts freedom of 
expression by retaining the notion of “genocide ideology” as a criminal offense and by excluding a 
clear distinction between a private conversation and public speech.65 

The Rwandan judiciary is not fully independent, and many traditional journalists view the threat 
of imprisonment as a key constraint on their work. Meanwhile, arrests and prosecutions of online 
journalists have increased in recent years. In April 2014, the editor of the independent news 
website Umusingi, Stanley Gatera, was arrested on trumped-up charges of attempted extortion. 
He was previously convicted and sentenced to one year in prison in November 2012 on charges 
of divisionism and sectarianism for an article he published in Umusingi.66 He was released in July 
2013 only to be targeted again for arrest less than a year later,67 which the journalist believed was 
linked to an interview he conducted on Al Jazeera’s “People and Power” program—posted online 
and broadcast on television—in March 2014 in which he spoke about the difficulties journalists face 

59   “Law No. 47/2001 on Prevention, Suppression and Punishment of the Crime of Discrimination and Sectarianism,” http://
www.adh-geneva.ch/RULAC/pdf_state/Law-47-2001-crime-discrimination-sectraianism.pdf; Jennie E. Burnet, “Rwanda,” in 
Countries at the Crossroads 2007 (New York: Freedom House; Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 2007), http://freedomhouse.
org/template.cfm?page=140&edition=8&ccrpage=37&ccrcountry=167.

60   Freedom House, “Rwanda,” Freedom of the Press 2013, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda.

61   Article 8, “Law No. 18/2008 of 23/07/2008 Relating to the Punishment of the Crime of Genocide Ideology,” http://www.
refworld.org/docid/4acc9a4e2.html. 

62   Jane Nishimwe, “Rwanda: Controversial ‘Genocide Ideology’ Law to Send More Rwandans Behind Bars,” Jambo News, April 
25, 2013, http://bit.ly/16DxMli. 

63   Human Rights Watch, “Rwanda,” World Report 2014, accessed August 1, 2014, http://www.hrw.org/world-report/2014/
country-chapters/rwanda. 

64   “Rwanda Parliament Votes to Amend Genocide Law,” Times Live, July 17, 2013, http://www.timeslive.co.za/
africa/2013/07/17/rwanda-parliament-votes-to-amend-genocide-law; “Rwandan senate approves genocide law,” Africa Review, 
July 31, 2013, http://www.africareview.com/News/Rwandan-senate-approves-amended-anti-genocide-law/-/979180/1932950/-/
ddevp9z/-/index.html.  

65   Emmanuel R. Karake, “Gov’t Seeks to Amend Genocide Ideology Law,” The New Times, November 3, 2012, http://www.
newtimes.co.rw/news/index.php?i=15165&a=60288.  

66   “Rwandan journalist sentenced to one year in jail,” Committee to Protect Journalists, news alert, November 12, 2012, http://
www.cpj.org/2012/11/rwandan-journalist-sentenced-to-one-year-in-jail.php. 

67   “Two journalists released from prison in Rwanda,” Committee to Protect Journalists, news alert, August 9, 2013, https://cpj.
org/2013/08/two-journalists-released-from-prison-in-rwanda.php. 

http://www.adh-geneva.ch/RULAC/pdf_state/Law-47-2001-crime-discrimination-sectraianism.pdf
http://www.adh-geneva.ch/RULAC/pdf_state/Law-47-2001-crime-discrimination-sectraianism.pdf
http://freedomhouse.org/template.cfm?page=140&edition=8&ccrpage=37&ccrcountry=167
http://freedomhouse.org/template.cfm?page=140&edition=8&ccrpage=37&ccrcountry=167
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda
http://www.refworld.org/docid/4acc9a4e2.html
http://www.refworld.org/docid/4acc9a4e2.html
http://bit.ly/16DxMli
http://www.hrw.org/world-report/2014/country-chapters/rwanda
http://www.hrw.org/world-report/2014/country-chapters/rwanda
http://www.timeslive.co.za/africa/2013/07/17/rwanda-parliament-votes-to-amend-genocide-law
http://www.timeslive.co.za/africa/2013/07/17/rwanda-parliament-votes-to-amend-genocide-law
http://www.africareview.com/News/Rwandan-senate-approves-amended-anti-genocide-law/-/979180/1932950/-/ddevp9z/-/index.html
http://www.africareview.com/News/Rwandan-senate-approves-amended-anti-genocide-law/-/979180/1932950/-/ddevp9z/-/index.html
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15165&a=60288
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?i=15165&a=60288
http://www.cpj.org/2012/11/rwandan-journalist-sentenced-to-one-year-in-jail.php
http://www.cpj.org/2012/11/rwandan-journalist-sentenced-to-one-year-in-jail.php
https://cpj.org/2013/08/two-journalists-released-from-prison-in-rwanda.php
https://cpj.org/2013/08/two-journalists-released-from-prison-in-rwanda.php


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

while working in Rwanda.68 Gatera was held for six hours in April and received death threats after his 
release, leading him to flee the country altogether.69

Perceptions of media freedom and freedom of expression remain grim. In the August 2013 Rwanda 
Media Barometer report (referenced above), the survey of 144 media practitioners found that over 
30 percent of respondents had expressed that they had been prevented from their right to freedom 
of expression.70 Among those respondents, over 48 percent reported that central government 
officials had deprived them of their right to expression, followed by police officers (19 percent), local 
government officials (14 percent), private companies (14 percent), and military agents (5 percent).71 
While the government-sponsored report presents a somewhat critical perspective of media freedom 
in Rwanda with respect to government abuse of freedom of expression, the report qualifies the 
criticism with the assertion that “the abuse of the right to freedom of expression of which the police 
are accused of is justified by their mission of protecting public order.”72

The ability to communicate anonymously is compromised by SIM card registration requirements 
initiated in early 2013 to “decrease mobile phone related crimes across the country.”73 SIM card 
owners were given the deadline of July 31, 2013 to register their cards with service providers, after 
which point unregistered cards were disconnected.74 Websites hosted on the local domain also need 
to register with RICTA. 

Until recent years, government monitoring of online communications did not appear to be 
widespread, though there had been instances in past years of emails, phone calls, and text messages 
belonging to opposition activists being produced as evidence in trials.75 The sophistication of the 
Rwandan authorities’ surveillance capabilities is unknown, but there is growing suspicion that 
surveillance is pervasive, particularly after recent revelations of numerous exiled Rwandan dissidents 
being attacked and targeted for assassination by the Kagame regime, despite their efforts to protect 
their identities.76 

Worryingly in October 2013, the Rwandan president promulgated the Law Relating to the 
Interception of Communications that authorizes high-ranking security officials to monitor email 

68   “Wave of intimidation of Kigali media,” Reporters Without Borders, April 28, 2014. http://en.rsf.org/rwanda-wave-of-
intimidation-of-kigali-28-04-2014,46184.html. 

69   “Breaking: Three senior journalists flee Rwanda,” Great Lakes Voice, April 21, 2014, http://greatlakesvoice.com/breaking-
four-senior-journalists-flee-rwanda/. 

70   Rwanda Media Barometer (2013), page 40.

71   Rwanda Media Barometer (2013), page 41.

72   Rwanda Media Barometer (2013), page 42.

73   Nizon Segawa, “Rwanda Flags Off SIM Card Registration Exercise,” Chimp Reports, February 4, 2013, http://www.
chimpreports.com/index.php/news/news-as-it-happens-around-the-east-african-region/8072-rwanda-flags-off-sim-card-
registration-exercise.html. 

74   “Rwanda switches off 485,000 unregistered Sims,” telecompaper, August 2, 2013, https://www.telecompaper.com/news/
rwanda-switches-off-485000-unregistered-sims--958884. 

75   This was the case in the trial of opposition leader, Victoire Ingabire, during which e-mails and proof of money transfer 
to FDLR (French acronym for the Democratic Forces for the Liberation of Rwanda) rebels were used as evidence. These were 
mostly obtained via low-tech methods of confiscating suspects’ mobile phones and computers rather than via service providers. 
See: Didas Gasana and Ann Garrison, “Ingabire trial: Rwanda prosecution fails ‘evidence test,’” Rwandinfo_ENG (blog), accessed 
February 10, 2012, http://rwandinfo.com/eng/ingabire-trial-rwanda-prosecution-fails-evidence-test/.

76   “Rwanda: Repression Across Borders,” Human Rights Watch, January 28, 2014, http://www.hrw.org/news/2014/01/28/
rwanda-repression-across-borders. 

http://en.rsf.org/rwanda-wave-of-intimidation-of-kigali-28-04-2014,46184.html
http://en.rsf.org/rwanda-wave-of-intimidation-of-kigali-28-04-2014,46184.html
http://greatlakesvoice.com/breaking-four-senior-journalists-flee-rwanda/
http://greatlakesvoice.com/breaking-four-senior-journalists-flee-rwanda/
http://www.chimpreports.com/index.php/news/news-as-it-happens-around-the-east-african-region/8072-rwanda-flags-off-sim-card-registration-exercise.html
http://www.chimpreports.com/index.php/news/news-as-it-happens-around-the-east-african-region/8072-rwanda-flags-off-sim-card-registration-exercise.html
http://www.chimpreports.com/index.php/news/news-as-it-happens-around-the-east-african-region/8072-rwanda-flags-off-sim-card-registration-exercise.html
https://www.telecompaper.com/news/rwanda-switches-off-485000-unregistered-sims--958884
https://www.telecompaper.com/news/rwanda-switches-off-485000-unregistered-sims--958884
http://rwandinfo.com/eng/ingabire-trial-rwanda-prosecution-fails-evidence-test/
http://www.hrw.org/news/2014/01/28/rwanda-repression-across-borders
http://www.hrw.org/news/2014/01/28/rwanda-repression-across-borders


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

and telephone conversations of individuals considered potential threats to “public security.”77 Under 
the new law, communications service providers are required to ensure that their systems have 
the technical capability to intercept communications upon demand. According to a report from 
Privacy International, such interception technology may include the use of keyword scanning to 
identify certain topics of discussion.78 While the law requires government officials to apply for an 
interception warrant, it also includes a provision that allows for a warrant to be issued verbally in 
urgent security matters, to be followed by a written warrant within 24 hours.79 

Meanwhile, the government has been known to monitor and analyze all media content during 
the country’s annual genocide mourning period every April with the aim of “highlighting the 
civic contribution of the media during the commemoration period and discerning the extent 
to which media abide by legal and professional standards while covering genocide related 
issues.”80 The monitoring of online media was incorporated for the first time during Rwanda’s 18th 
commemoration period in April 2012, which has led to a growing sense that the authorities may be 
monitoring other online communications as well. The extent of the government’s media monitoring 
activities during the 20 year commemoration of the genocide in April 2014 is unclear. 

Journalists within the country frequently face violence and harassment when attempting to cover 
news stories, leading some to flee the country and report in exile.81 According to the Committee 
to Protect Journalists, Rwanda ranks among the top 10 countries from which journalists seek 
exile.82 Online journalists and ordinary users, however, have not yet experienced the same level of 
intimidation as traditional media journalists to date, though instances of harassment and violence 
against online journalists increased in the past year. 

In early 2014, Sonia Rolley, a journalist for Radio France Internationale, was repeatedly harassed 
on Twitter by a user known as @RichardGoldston.83 Rolley had been reporting on the mysterious 
January 1, 2014 assassination of Patrick Karegeya, a former top intelligence official in Kagame’s 
inner circle who had been living in exile in Johannesburg. It was later revealed on the official Twitter 
account of Paul Kagame’s office (@UrugwiroVillage) that “@RichardGoldson was an unauthorized 
account run by an employee in the Presidency.”84 Another foreign correspondent, Steve Terrill, who 

77   “Law Relating to the Interception of Communications” Official Gazette nº 41 of 14/10/2013, accessed October 24, 2014, 
http://rema.gov.rw/rema_doc/Laws/Itegeko%20rishya%20rya%20REMA.pdf. 

78   Carly Nyst, “Rwandan Government Expands Stranglehold on Privacy and Free Expression,” Privacy International, August 
25, 2012, https://www.privacyinternational.org/blog/rwandan-government-expands-stranglehold-on-privacy-and-free-
expression#footnote2_4eosbda. 

79   “Online Freedoms in Rwanda,” OpenNet Africa, accessed June 15, 2013, http://opennetafrica.org/dev/policy-and-
legislation/rwanda/#fn-210-6. 

80   Media High Council, “Analysis of Media Coverage of the Eighteenth Commemoration of the Genocide Against the Tutsi in 
Rwanda,” December 2012, http://bit.ly/16DxN8T. 

81   “Breaking: Three senior Journalists flee Rwanda,” Great Lakes Voice, April 21, 2014, http://greatlakesvoice.com/breaking-
four-senior-journalists-flee-rwanda/. 

82   Committee to Protect Journalists, “404 Journalists Forced Into Exile Since 2009,” accessed June 30, 2014, http://www.cpj.
org/exile/. 

83   Adam Taylor, “A stray tweet may have exposed Paul Kagame’s Twitter ghostwriter, and maybe much more,” The Washington 
Post, March 7, 2014, www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2014/03/07/a-stray-tweet-may-have-exposed-paul-
kagames-twitter-ghostwriter-and-maybe-much-more/.

84   Twitter post by “Presidency | Rwanda” @UrugwiroVillage, March 8, 2013, 2:26 AM, https://twitter.com/UrugwiroVillage/
statuses/442184647863443456. 

http://rema.gov.rw/rema_doc/Laws/Itegeko rishya rya REMA.pdf
https://www.privacyinternational.org/blog/rwandan-government-expands-stranglehold-on-privacy-and-free-expression#footnote2_4eosbda
https://www.privacyinternational.org/blog/rwandan-government-expands-stranglehold-on-privacy-and-free-expression#footnote2_4eosbda
http://opennetafrica.org/dev/policy-and-legislation/rwanda/#fn-210-6
http://opennetafrica.org/dev/policy-and-legislation/rwanda/#fn-210-6
http://bit.ly/16DxN8T
http://greatlakesvoice.com/breaking-four-senior-journalists-flee-rwanda/
http://greatlakesvoice.com/breaking-four-senior-journalists-flee-rwanda/
http://www.cpj.org/exile/
http://www.cpj.org/exile/
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2014/03/07/a-stray-tweet-may-have-exposed-paul-kagames-twitter-ghostwriter-and-maybe-much-more/
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2014/03/07/a-stray-tweet-may-have-exposed-paul-kagames-twitter-ghostwriter-and-maybe-much-more/
https://twitter.com/UrugwiroVillage/statuses/442184647863443456
https://twitter.com/UrugwiroVillage/statuses/442184647863443456


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Rwanda

used Twitter to publicly call on @RichardGoldston to end the harassment, was subsequently barred 
from entering Kigali on March 15 to cover the 20th anniversary of the Rwandan genocide.85 

In June 2013, Tom Malaba, a journalist with the online news outlet Ugandan Radio Network, was 
repeatedly followed by Rwandan agents and had his home raided after he attended a news 
conference in Kampala, during which he asked a question that ostensibly angered the Rwandan 
Ambassador to Uganda.86 Malaba had been investigating the plight of Rwandan refugees and 
sought clarification on allegations that the ambassador was behind a scheme to target Rwandan 
exiles in Uganda.87 

No Rwandan journalists have been killed since 2011, when the editor of the independent news 
website Inyenyeri News, Charles Ingabire, was gunned down in Kampala.88 Worryingly, Andrew 
Muhanguzi, the brother of the editor of the Umuvugizi news website, John Bosco Gasasira, who 
lives in exile in Sweden, was reported missing in February 2014. His family claims that Muhanguzi 
was kidnapped by men in Ugandan police uniforms outside their home on February 16,89 but the 
Ugandan police stated they have no record of his arrest.90 Muhanguzi and his family had left Rwanda 
in 2012 to escape alleged harassment by the Rwandan authorities for their relationship to John 
Bosco Gasasira and the critical Umuvugizi online newspaper.91 

Technical attacks against online news outlets and websites of human rights organizations are not 
common but have increased in recent years. In April 2014, the investigative news website, Ireme, 
experienced a seemingly targeted cyberattack, though the source of the attack was unknown.92 

85   Tom Rhodes, “Twitter war shines light on how Rwanda intimidates press,” Committee to Project Journalists (blog), March 
24, 2014, http://www.cpj.org/blog/2014/03/twitter-war-shines-light-on-how-rwanda-intimidates.php.

86   “Authorities hound independent journalists at home and abroad,” Reporters Without Borders, March 19, 2014, http://en.rsf.
org/rwanda-authorities-hound-independent-19-03-2014,46016.html. 

87   Tom Rhodes, “Twitter war exposes Rwanda Govts’ media ‘spin’ and press intimidation,” Black Star News, March 31, 2013, 
http://www.blackstarnews.com/global-politics/africa/twitter-war-exposes-rwanda-govts-media-spin-and-press-intimidation.
html. 

88   “Rwandan exile journalist gunned down in Kampala,” Reporters Without Borders, December 2, 2011, http://en.rsf.org/
uganda-rwandan-exile-journalist-gunned-02-12-2011,41504.html.

89   Risdel Kasasira & Solomon Arinaitwe, “Exiled Rwandan journalist brother feared kidnapped in Kampala,” Daily Monitor, 
March 7, 2014, http://www.monitor.co.ug/News/National/Exiled-Rwandan-journalist-brother-feared-kidnapped-in-Kampala/-
/688334/2234962/-/589acu/-/index.html.

90   “Authorities hound independent journalists at home and abroad,” Reporters Without Borders, March 19, 2014, http://en.rsf.
org/rwanda-authorities-hound-independent-19-03-2014,46016.html.

91   Risdel Kasasira & Solomon Arinaitwe, “Exiled Rwandan journalist brother feared kidnapped in Kampala,” Daily Monitor, 
March 7, 2014.

92   “Wave of intimidation of Kigali media,” Reporters Without Borders, April 28, 2014, http://en.rsf.org/rwanda-wave-of-
intimidation-of-kigali-28-04-2014,46184.html.

http://www.cpj.org/blog/2014/03/twitter-war-shines-light-on-how-rwanda-intimidates.php
http://en.rsf.org/rwanda-authorities-hound-independent-19-03-2014,46016.html
http://en.rsf.org/rwanda-authorities-hound-independent-19-03-2014,46016.html
http://www.blackstarnews.com/global-politics/africa/twitter-war-exposes-rwanda-govts-media-spin-and-press-intimidation.html
http://www.blackstarnews.com/global-politics/africa/twitter-war-exposes-rwanda-govts-media-spin-and-press-intimidation.html
http://en.rsf.org/uganda-rwandan-exile-journalist-gunned-02-12-2011,41504.html
http://en.rsf.org/uganda-rwandan-exile-journalist-gunned-02-12-2011,41504.html
http://www.monitor.co.ug/News/National/Exiled-Rwandan-journalist-brother-feared-kidnapped-in-Kampala/-/688334/2234962/-/589acu/-/index.html
http://www.monitor.co.ug/News/National/Exiled-Rwandan-journalist-brother-feared-kidnapped-in-Kampala/-/688334/2234962/-/589acu/-/index.html
http://en.rsf.org/rwanda-authorities-hound-independent-19-03-2014,46016.html
http://en.rsf.org/rwanda-authorities-hound-independent-19-03-2014,46016.html
http://en.rsf.org/rwanda-wave-of-intimidation-of-kigali-28-04-2014,46184.html
http://en.rsf.org/rwanda-wave-of-intimidation-of-kigali-28-04-2014,46184.html

