
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Syria Freedom of the Press 2012

The unrest that swept the Middle East and North Africa in 2011 became

especially violent in Syria. Antigovernment protests that erupted in the southern

city of Daraa in March soon spread to other cities, even as the regime of

President Bashar al-Assad clamped down brutally on the popular uprising. In

December, the United Nations estimated that more than 5,000 people had died

since the start of the protests. Journalists were also targeted and subjected to

violent attacks, leading to a steep decline in what was already a highly

repressive media environment.

Although Article 38 of Syria’s constitution provides for freedoms of speech and

of the press, these rights are severely restricted in practice. The 1963 State of

Emergency allows the authorities to arrest journalists under vaguely defined

charges of threatening “national security,” which in effect nullifies the

constitutional guarantees. The 2001 Press Law provides for broad state

control over all print media and forbids reporting on topics that are deemed

sensitive by the government, including content that could harm national security

or national unity; it also forbids the publication of inaccurate information.

Individuals found guilty of violating the Press Law face one to three years in

prison and fines ranging from 500,000 to 1 million Syrian pounds ($10,000 to

$20,000). The law stipulates that the prime minister grants licenses to

journalists, which can be rejected for reasons concerning the public interest.

Under Articles 9 and 10, the Ministry of Information must approve all foreign

publications. The ministry also has the power to ban these publications if they

are found to challenge national sovereignty and security or offend public

morality.

In August 2011, al-Assad approved a new media law that purportedly upholds

freedom of expression. It includes nominally positive provisions, such as the

prohibition of a “monopoly on the media,” acknowledgment of a “right to access

information about public affairs,” and a ban on “the arrest, questioning, or

searching of journalists.” However, it also contains several negative clauses,

including language barring the media from publishing content that affects

“national unity and national security” or that incites sectarian strife or “hate

crimes.” The law also forbids the publication of any information about the

armed forces. It holds editors in chief, journalists, and spokespeople

accountable for actions that constitute a violation of the law and imposes fines

of up to 1 million Syrian pounds. In more general terms, Article 3 states that

the law “upholds freedom of expression guaranteed in the Syrian constitution”

and in the Universal Declaration of Human Rights, but Article 4 says the media

must “respect this freedom of expression” by “practicing it with awareness and

responsibility.” There is no clear definition of this phrase, leaving room for the

law to be used to crack down on journalists.

The Syrian Centre for Media and Freedom of Expression (SCMFE), a

Damascus-based nongovernmental organization, reported that the Syrian

government called for a “formal declaration of war on the media” during the

2011 protests. Evidence of such could be found in the Syrian authorities’

continuous attempts to crush the fourth estate by forcibly restricting coverage

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

89
LEGAL
ENVIRONMENT

29
POLITICAL
ENVIRONMENT

38
ECONOMIC
ENVIRONMENT

22

Syria

Syria | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/syria

1 of 3 11/29/2012 3:39 PM



of the unrest and misreporting events on state-run television stations.

Propaganda and falsehoods are common on state-run outlets. In September,

the Doha Centre for Media Freedom described widespread reports in the state

media that called protest organizers “infiltrators” and “radicals.” These outlets

also went to great lengths to denounce what they portrayed as false reporting

in the foreign press about the situation in Syria. Meanwhile, due to the

near-complete absence of media that were not linked to the government in

some way—even prior to the protests—the only independent local source of

information has been citizen journalists, who managed to provide foreign outlets

with video recordings of protests and atrocities during the year. However, the

authenticity of these recordings is difficult to determine, and they have been

labeled “fake” by the regime.

International media are subjected to reporting restrictions, and most foreign

journalists were banned and expelled from Syria in 2011. In March, the

government revoked the press credentials of Khaled Yacoub Oweis, a

Jordanian national and the head of the Reuters bureau in Damascus, because

of “false and unprofessional coverage” of events in the country. Officials also

expelled four of his colleagues. Al-Jazeera English reporter Dorothy Parvaz

disappeared upon her arrival at the Damascus airport in April; after three days

in a Syrian detention center, she was deported to Iran, and then returned to

Qatar in mid-May. She later described hearing screams from other detainees

being tortured at the Syrian facility.

According to the Committee to Protect Journalists (CPJ), two journalists were

killed in Syria in 2011. The mutilated body of Ferzat Jarban, a cameraman,

was found in November, a day after he was arrested while filming an

antigovernment demonstration in the town of Al-Qasir. Jarban was the first

journalist killed in Syria in connection with his work since CPJ started keeping

detailed records in 1992. Basel al-Sayed, a freelance videographer who was

documenting clashes in Homs, was killed in December. He was shot in the

head by security forces, according to local activists and relatives.

The SCMFE documented 114 other violations against media workers in Syria

between March and October 2011. The figure included a number of arrests

following the implementation of the new media law in August. Among those

detained was freelance journalist Wael Yousef Abaza, who was held

incommunicado in October. Amer Matar, a freelance journalist and contributor

to the pan-Arab daily Al-Hayat, was arrested in Damascus in September after

covering protests. Freelance journalist Jihad Jamal was arrested at a

Damascus café in October along with Sean McAllister, a British reporter

working for Channel 4. McAllister, who was released after six days, said he

last saw Jamal blindfolded and on his knees in an interrogation room in an

unmarked building in central Damascus. Alaa al-Khodr, director of the official

Syrian Arab News Agency in the eastern city of Deir al-Zour, was arrested in

November, immediately after resigning from his post to protest the regime’s

human rights violations against civilians.

The government and the ruling Ba’ath Party own most newspaper publishing

houses and heavily control the media. The Ministry of Information and the

Ministry of Culture and National Guidance censor domestic and foreign news,

and have banned all Kurdish-language publications. Though the government

opened up space to allow privately owned print media in 2001, owners of most

private outlets—including Al-Watan, Al-Iqtisad, and Al-Khabar—have close ties

to the regime, meaning truly independent media are virtually nonexistent. While

private outlets may be allowed to push boundaries on entertainment and

culture, only the government controls and disseminates domestic and foreign

political news and analysis, especially on television and FM radio. The few

private television and radio stations do not cover news or political issues.

Although the government does not preapprove content produced by private

publications and television stations, they practice self-censorship to avoid being

shut down or having their employees arrested. Satellite television is widely

available.

Approximately 23 percent of Syrians accessed the internet in 2011. In late

2010, the government approved a draft internet law that would allow authorities

to enter the offices of online journalists and bloggers, seize their materials, and

prosecute them in criminal courts. In addition, the proposed law requires

Syria | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/syria

2 of 3 11/29/2012 3:39 PM



journalists to submit their writing for review. The measure, which would

significantly curtail freedom of expression on the internet, was expected to be

adopted by the parliament in early 2012. Although the authorities unblocked

access to the social-media sites Facebook and Twitter in February 2011, they

continued their crackdown on protesters’ use of social media and the internet

to promote the antigovernment movement. The year also featured the

emergence of the Syrian Electronic Army, which systematically hacked regime

opponents’ websites, blocked them, or flooded them with progovernment

messages, all with the tacit approval of the Assad regime. In addition,

proregime cyberactivists carried out the so-called Lovely Syria campaign on

Twitter, filling the site with images of beautiful Syrian landscapes in an apparent

effort to counter reports of daily massacres at the hands of the government.

The campaign was finally taken down after regime opponents and other online

activists pressed Twitter to remove it.

Although the draft internet law had not yet been enacted, the regime stepped

up its harassment of bloggers during 2011. In February, blogger Taj al-Mallohi

was sentenced to five years in prison for giving information to foreign states;

the case was likely a reprisal for her blogging about social and political issues

unrelated to the protests. Several other bloggers were arrested and detained

for their writing on sensitive topics. The New York Times reported that security

officials were taking a number of steps to restrict dissidents’ use of the

internet, demanding that they turn over their Facebook passwords and

switching off the 3G mobile network to limit the uploading of videos to

YouTube. The number of Syrian Facebook users had grown by 105 percent, to

some 580,000, within four months after the government lifted its four-year ban

in February. Several Syrian websites, such as the progovernment Syria News,

prevented internet users from leaving comments on the popular uprisings in

other Arab countries. Other sites allowed very moderate or vague comments

on the uprisings while removing the more explicit remarks.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Syria | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/syria

3 of 3 11/29/2012 3:39 PM


